Ce este paralizia somnului și ce o provoacă

0

Ce este paralizia somnului și ce o provoacă

Este o afecțiune în care o persoană este conștientă, dar nu poate să se miște sau să vorbească. De obicei apare în timpul uneia dintre cele 2 tranziții: când dormi sau te trezești. O persoană are un sentiment de paralizie și un sentiment de greutate, ca și cum cineva sau ceva foarte greu stă pe el. De obicei, este însoțit de iluzii, ceea ce face situația mult mai înspăimântătoare.

Pierzi controlul corpului tău.

Te trezești în toiul nopții. Încerci să te miști, dar corpul tău nu răspunde. Crezi că este un vis, dar evident că ai o conștiință. Încerci să ceri ajutor, dar nu poți vorbi. Astfel rămâi culcat în pat, un străin în corpul tău. Această afecțiune se numește paralizie a somnului. Deși majoritatea nu au auzit niciodată de acest lucru, până la 7,6% dintre oameni au suferit de el cel puțin o dată în viață, chiar dacă nu își mai pot aminti mai târziu. Indiferent cât de mult ai încerca, dacă simți paralizia somnului, nu poți face nimic pentru a-ți trezi corpul. Unele persoane își pot mișca degetele sau degetele de la picioare, trezindu-se în cele din urmă. Oamenii o descriu adesea ca pe o „experiență în afara corpului”. Poate dura de la câteva secunde la câteva minute.

Trăiești coșmaruri și halucinații.

Principalele simptome ale paraliziei somnului includ halucinații și coșmaruri. Cu toate acestea, acestea sunt foarte diferite de visele pe care le vezi când dormi. De fapt, aceste „iluzii” apar atunci când mintea ta este trează și te simți treaz. Acest lucru face ca situația să fie de două ori mai îngrijorătoare.

În timp ce sunteți paralizat, oamenii tind să vadă forme umbrite și să audă zgomote înfricoșătoare. Uneori merg cu senzația că te trag din pat, te aruncă sau vibrațiile îți trec prin corp. Disperarea intră și ea în joc și începi să pierzi controlul și panica. Nu este de mirare că ați putea suferi de un sentiment suplimentar de anxietate atunci când nu puteți să strigați sau să vă mișcați.

Este mai vechi decât crezi.

Oamenii au observat paralizia somnului încă din antichitate. Există multe povești și legende din întreaga lume care descriu ceva foarte similar cu această situație. Oamenii o vedeau ca pe un fel de posesie demonică sau chiar răpire extraterestră.

Un exemplu important legat de paralizia somnului este pictura renascentistă a artistului elvețian Henry Fuseli. În ea, un demon pare să stea pe pieptul unei femei adormite, simbolizând o presiune puternică.

Pentru că se întâmplă.

Când dormim, corpul intră și iese din somnul REM (mișcare rapidă a ochilor). Creierul comandă mușchilor să se relaxeze și intrăm într-o stare de atonie. Această stare este necesară pentru a ne limita mișcările fizice. Ei bine, paralizia somnului apare atunci când corpul nostru are probleme în a face această tranziție. Suntem treji, dar mușchii noștri nu reușesc să iasă din atonia.Există câteva explicații posibile pentru halucinații. Una dintre ele este că partea din creierul nostru care este responsabilă de frică și emoții este foarte activă în REM. Funcționează, în timp ce nimic din jurul nostru nu pare periculos. Deci creierul nostru îl inventează și îl proiectează cu umbre și sunete înfiorătoare.

Factori care pot duce la paralizia somnului.

Paralizia somnului este un fenomen natural. Se poate întâmpla oricui, indiferent de vârstă, sex sau stare de sănătate. Dar oamenii de știință au identificat câțiva factori asociați cu un risc crescut de dezvoltare a acestuia. Printre acestea se numără:

• Somn de slabă calitate. Aceasta include modele de somn nedefinit și diverse tulburări, cum ar fi insomnia, narcolepsia și privarea de somn. De asemenea, se remarcă faptul că este frecventă la lucrătorii în schimburi.

• Dormi în decubit dorsal. În mod surprinzător, dormitul pe spate sa dovedit a fi un factor proeminent în paralizia somnului, datorită presiunii crescute asupra plămânilor și căilor respiratorii.

• Genetic. Paralizia somnului este ereditară.

• Probleme mentale. Relația dintre paralizia somnului și sănătatea mintală nu a fost încă investigată, dar statisticile arată că persoanele cu traume psihologice, tulburări de stres post-traumatic și diverse griji tind să o aibă.

Cum să faci față paraliziei somnului

Nu există nicio îndoială că paralizia somnului este o experiență neplăcută și enervantă, dar nu prezintă un risc real, deoarece nu provoacă rău organismului. Și, oricât de neplăcut ar părea, nu există încă un remediu. În general, medicii vă recomandă să adoptați obiceiuri de somn mai sănătoase. De exemplu:

• Dormi și trezește-te la aceeași oră în fiecare zi.

• Fără cofeină sau derivații săi la culcare.

• Evitați să dormiți pe spate sau pe stomac.

• Păstrați dispozitivele electronice în afara dormitorului.

Dar cel mai important lucru este să rămâi calm și să lași paralizia somnului să se termine. A fi calm și a nu intra în panică este cheia!

loading...