Cum să-ți protejezi vederea? Sfaturi, exerciții utile și remedii

0

Cum să-ți protejezi vederea? Sfaturi, exerciții utile și remedii.

Dacă sunteți nevoiți să petreceți toată ziua în fața calculatorului la locul de muncă și adesea în viața personală, mai jos vă sunt prezentate câteva măsuri de siguranță care ar trebui respectate.

1. Priviți în jos la ecran: centrul monitorului este la 15 cm sub nivelul ochilor;

2. Dacă doriți să faceți cu ochiul cuiva pe rețeaua socială, clipiți cu adevărat;

3. Faceți o pauză la fiecare 20 de minute pentru a clipi;

4. După ce clipești, 2-3 minute uită-te doar în depărtare.

Sindromul ochiului uscat este o problemă foarte frecventă în rândul celor care petrec foarte mult timp în fața calculatorului. Medicii oftalmologi susțin că acest sindrom se datorează faptului că uităm să clipim, în timp ce suntem prea concentrați la ceea ce avem de făcut. 

Dacă nu puteți reduce timpul de lucru la patru ore pe zi, respectați măsurile.

Cum să citim corect și ce putem face ca să ne menţinem vederea sănătoasă

Faptul că ne face rău să citim în semiobscuritate nu este un mit, pentru că, în astfel de condiţii, ochiul este silit să se aco­mo­deze mult, depu­nând un efort exce­siv, care poate con­duce la apariţia du­re­­rilor de cap şi, în timp, chiar la creş­terea dioptriilor. Du­pă cum ne-a explicat medicul Lilia Baca­lîm, ochiul obo­seşte mult mai mult a­tunci când privim de aproape. Pentru a ne menaja vederea a­tunci când citim o carte  distanţa op­ti­­mă faţă de ochi este de 25-30 de cm. Lumi­no­zitatea trebuie să fie una adecvată, dar avem nevoie şi de o sursă de lumină focalizată. O dată la circa 20 de minute, este recomandabil să ridicăm privirea de pe foaia de hârtie şi să privim, dacă nu în zare, măcar la o depărtare de 2-3 metri, vreme de 2-3 minute. Atunci când ne uităm pe telefonul mo­bil, nu trebuie să-l ţinem direct sub nas (aşa cum mulţi dintre copiii noştri tind din păcate să facă) şi nici nu trebuie să stăm mai mult de o oră, maxim o oră şi jumătate (dar cu pauze). În plus, pentru cei care, prin na­tura muncii lor sau din alte motive, stau multe ore pe zi la calcu­lator, sunt recomandate len­tile speciale, cu protecţie de 100% la lumina albas­tră, atât de dăunătoare.

Ne ajută gimnastica oculară?

Ei bine, rău nu are cum să ne facă, ne asigură d-na doctor Lilia Bacalîm. Ne tonifică musculatura iar ochiul va avea un tonus mai bun. Cum putem însă face gimnastică oculară? Iată un exerciţiu sim­plu:

* Priviţi de opt ori de la stânga la dreapta, men­ţinând exact acelaşi registru al privirii. Apoi de alte opt ori, de la dreapta la stânga.

* Priviţi de opt ori de jos în sus, apoi de opt ori de sus în jos.

* Descrieţi de opt ori cu privirea un semn al infinitului (ca şi când aţi urmări un meci de tenis), în­tâi de la stânga la dreapta, iar apoi invers.

* Descrieţi de opt ori cu privirea un cerc, de la stânga la dreapta şi, apoi, de la dreapta la stânga.

Şi asta este tot. Exerciţiul durează, în medie, cam două minute.

Ce să mâncăm pentru a vedea cât mai bine

„Grozav pentru ochi, ca alimentaţie, este tot ce e verde (spanac, broccoli etc.), ce este roşu, galben, precum şi oleaginoasele (fisticul sau miezul de nucă)”, ne-a explicat medicul Lilia Bacalîm. Am întrebat-o şi despre celebrii morcovi, atât de des asociaţi cu o vedere de excepţie. Cercetările recente au arătat, însă, că mai valoroase pentru ochi sunt fructele şi legumele verzi, bogate în antioxidanţi.

Ce leacuri „băbeşti” le sunt utile ochilor, fără efecte adverse

Părerile sunt împărţite. Multe lea­curi băbeşti, precum celebrele com­prese cu muşeţel sau albăs­trele, atât de lăudate de unii, pot avea efecte ne­dorite asupra celor predispuşi, de pildă, la alergii. Compresele care cu siguranţă nu ne vor face rău sunt cele reci, simple, ne asigură Lilia Bacalîm. Ţinute o perioadă scurtă pe ochi, ele ne ajută să combatem sen­zaţia de oboseală la nivel ocular, lăcrimarea, mân­cărimea şi iritaţia. De asemenea, pacientul nu are cum să gre­şeas­că dacă apelează la fiolele cu ser fiziologic, pentru a-şi spăla sacul conjunctival.