Depresia de toamnă: cauze, semne, simptome și tratament. Sfatul psihologului

0
254

Depresia de toamnă: cauze, semne, simptome și tratament. Sfatul psihologului

Depresia de toamnă se poate caracteriza astfel: unele tulburări psihice care apar periodic odată cu începutul perioadei de toamnă la un anumit grup de persoane. Depresia de toamnă se referă la depresia sezonieră (depresia sezonieră sau tulburarea afectivă sezonieră este depresia care apare în principal în toamnă și iarnă din cauza lipsei de lumină puternică).

Unii oameni s-au dovedit a fi predispuși la depresie. Aceștia se caracterizează prin următoarele trăsături de personalitate: impresionabilitate, suspiciune, pedanterie, responsabilitate excesivă, tendință spre perfecționism. Caracteristicile enumerate sunt mai frecvente la tipul de personalitate feminin, prin urmare, potrivit statisticilor, femeile sunt mai predispuse la depresie de toamnă. Unii oameni sunt predispuși genetic la schimbări de dispoziție și își concentrează atenția doar asupra experiențelor negative.

Depresia de toamnă: semne și simptome

Simptomele depresiei de toamnă sunt aceleași cu depresia, care poate apărea în orice moment al anului. Însă depresia de toamnă, pe lângă simptomele generale, are semne caracteristice prin care poate fi identificată cu precizie. Dacă o persoană este predispusă la depresie de toamnă, atunci își dorește în permanență să doarmă, să mănânce (uneori invers), începe să câștige kilograme în plus, nu vrea să se miște, nu vrea să iasă din casă, există o lipsă de forță, slăbiciune, nostalgie și tristețe cu privire la zilele însorite care trec, plecat în vacanță. Depresia de toamnă se poate manifesta printr-o mare varietate de combinații ale semnelor enumerate și pot fi foarte diferite ca intensitate.

Depresia de toamnă: cauze

Să ne uităm acum la motivele care cauzează depresia de toamnă.

Se crede că depresia de toamnă apare din cauza tulburărilor metabolice din organism – serotonină și melatonină. Acești hormoni ne influențează starea de spirit. Odată cu venirea nopții, „hormonul fericirii” serotonina „se transformă” în „hormonul somnului” melatonină. Melatonina ajută la adormirea sa. Se întunecă foarte repede toamna, zilele sunt scurte, de aceea vrei atât de mult să dormi, simți lipsa de energie și lipsa de dorință de a lucra.

Cu toate acestea, există și alte motive. Toamna, primim mai puține vitamine din alimente. Ce alimente conțin vitamine sănătoase? Perioada de toamnă este și momentul începutului anului școlar și sfârșitul sezonului de vacanță, începem să experimentăm mai multe experiențe negative, începem să ne îngrijorăm mai mult, apar noi probleme. De multe ori ne petrecem timpul liber acasă, avem mai mult timp liber să ne analizăm viața și să găsim diverse probleme pe care nu le-am observat vara (când ne bucuram de vremea însorită și de timpul liber interesant în timpul vacanței). Aceste tipuri de experiențe negative dispar adesea odată cu creșterea orelor de zi și cu apropierea sărbătorilor de iarnă și de Anul Nou.

O depresie de toamnă mai lungă și mai dificilă are loc dacă, pe lângă influențele sezoniere, psihicul nostru se confruntă cu influențe psiho-traumatice de altă natură, de exemplu, pierderea unei persoane dragi, despărțirea de o persoană dragă, îngrijorări legate de a avea un fel de boală, stres sever etc. sunt numite psihogene. De obicei, cu acest tip de depresie, pacientul știe motivul stării sale proaste. Tulburarea dispare de obicei atunci când factorul traumatic încetează să acționeze.

Există, de asemenea, depresii endogene care apar din motive interne care nu pot fi stabilite. În acest moment, cauza acestui tip de depresie nu a fost găsită. Cu toate acestea, există o ipoteză – teoria monoaminelor, conform căreia un deficit de monoamine – dopamină, serotonină și norepinefrină – provoacă o depresie similară. Deficitul de monoamină poate fi cauzat de o mare varietate de tulburări din organism. Serotonina este responsabilă pentru sentimentul de bucurie, norepinefrina este responsabilă pentru starea de veghe (produsă în timpul stresului, când trebuie să vă mobilizați).

De asemenea, se disting și depresiile somatogene. Ele apar din cauza evoluției oricărei boli. Să luăm un exemplu: psoriazis. Această boală duce la o perturbare a producției de serotonină în sistemul nervos central. Acest lucru crește probabilitatea de a dezvolta o tulburare depresivă. Un alt exemplu este boala Parkinson. Această boală determină moartea celulelor nervoase producătoare de dopamină. Și, în consecință, există o lipsă de dopamină în zonele creierului responsabile de starea emoțională.

Dacă depresia de toamnă este legată de tipurile de depresie descrise mai sus, atunci le îmbunătățește efectul, astfel, aceasta poate duce la complicații grave și la o formă clinică de depresie. Prin urmare, este foarte important să începeți tratamentul la primul semn al depresiei.

Depresia de toamnă: cum să faci față? Sfatul psihologului

Cum să învingi depresia de toamnă? Trebuie amintit că depresia este o afecțiune care nu ar trebui să se auto-mediceze. În acest caz, diagnosticul de „depresie” poate fi pus doar de către un specialist. Dacă vă regăsiți semne de depresie de toamnă (cel puțin două sau trei), ar trebui să luați măsuri pentru ca această problemă să nu se dezvolte în depresie. Vă vom oferi câteva îndrumări.

Depresia de toamnă: cum să te descurci?

Ce să faci dacă ești „atacat” de depresia de toamnă? Cum se previne dezvoltarea depresiei? În primul rând, este recomandat să vă analizați cu atenție stilul de viață, să eliminați fenomenele negative și să faceți schimbări utile.

Ce trebuie făcut:

1.Introduceți activitatea fizică în rutina zilnică. Folosiți fiecare ocazie pentru a vă deplasa, mai ales în timpul zilei. Puteți face jogging, jucați baschet sau volei în curte, înotați într-o piscină în aer liber  etc. Starea de spirit crește datorită faptului că activitatea fizică accelerează circulația sângelui în creier, îmbunătățește metabolismul și începe să producă hormonul plăcerii – endorfină.

2.Utilizați terapia cu lumină. Această metodă constă în asigurarea unei persoane cu cantitatea necesară de lumină. În timpul zilei, unei persoane i se recomandă să fie în aer liber pentru a primi razele soarelui. Iluminatul acasă și la locul de muncă ar trebui să fie intens. Nu este recomandat să stai în amurg. Îmbunătățirea dispoziției apare de obicei în decurs de 2 săptămâni.

3.Revizuiește-ți dieta. Nu ar trebui să respectați o dietă strictă dacă suferiți de depresie de toamnă. Dieta nu va face decât să vă înrăutățească situația. Lipsa de vitamine și minerale din organism duce la experiențe negative. Se recomandă să consumați mai multe dintre următoarele alimente naturale antidepresive: curmale, banane, pește de mare, nuci, produse lactate, ciocolată neagră, fructe și legume viu colorate. Alimentele enumerate contribuie la producerea de serotonină. Odată cu depresia, apare deficiența de vitamina D. Pentru a o completa, trebuie să consumați următoarele alimente: pește gras, ficat de vită, alge marine, gălbenuș de pui, brânză.

4.Folosiți terapia cu culori. Încercați să utilizați mai des culorile preferate în haine și textile, de preferință într-o gamă caldă: roșu, galben, portocaliu.

5.Ține-ți corpul cald. Puteți începe dimineața cu un duș fierbinte și să faceți o baie fierbinte seara. Bea ceai fierbinte sau cafea.

6.Sporiți-vă angajamentul social. Discuția cu prietenii îți îmbunătățește întotdeauna starea de spirit. Poți merge la un eveniment interesant, la un concert al trupei tale preferate sau să faci un hobby interesant.

7.Reduceți fluxul de informații negative. Urmăriți mai puțin știrile, nu comunicați cu persoane negative.

8.Meditaţie. Obișnuiește să meditezi. Meditația reduce anxietatea. Încercați, de exemplu, meditația mindfulness.

9.Artoterapia. Armonizează starea mentală.

10.Glumește și zâmbește mai mult. Se știe că râsul inhibă producția de hormoni ai stresului – cortizol și adrenalină.

11.Dormi suficient. Pentru ca somnul de noapte să fie complet, trebuie respectate anumite reguli: se recomandă să respectați un regim de somn – treziți-vă și mergeți la culcare la aceeași oră în fiecare zi și chiar și în weekend, trebuie să mâncați cu două ore înainte de culcare.

Puteți apela la un psiholog pentru a lucra la ceea ce vă îngrijorează, pentru a vă ajuta să vă înțelegeți, să vă iubiți, să vă priviți viața dintr-un alt unghi.

Cu toate acestea, este imposibil să dai sfaturi fără echivoc și universale pentru a face față depresiei de toamnă. Fiecare caz este individual și depinde de mulți factori. Dacă metodele de mai sus nu v-au ajutat, atunci ar trebui să cereți ajutorul unui medic și psihoterapeut pentru a identifica cauza ascunsă a apariției depresiei prelungite.

Tratamentul depresiei include de obicei administrarea de medicamente antidepresive (antidepresivele controlează concentrația de monoamine de „bună dispoziție” din creier – dopamină, serotonină, norepinefrină) și / sau ședințe de psihoterapie (ajută la identificarea cauzelor depresiei, vă permit să lucrați cu factori traumatici, să revizuiți situația actuală, să ajutați la creșterea motivație pentru combaterea depresiei), în funcție de tipul de depresie. După tratamentul cu succes, începe o perioadă de remisie, caracterizată printr-o slăbire a simptomelor depresiei (remisie parțială) sau dispariția completă a acestora (remisie completă). Dar în timpul perioadei de tratament, în momentul remisiunii parțiale sau complete, există probabilitatea ca simptomele depresiei să revină – poate apărea o recidivă.

Medicii care pot fi consultați sunt: ​​psihiatru, terapeut, medic de familie, asistent medical care are dreptul de a practica independent. Toți au dreptul să prescrie medicamente. Asistența psihoterapeutică poate fi asigurată de un psihiatru și un psiholog, precum și de alți specialiști care au primit pregătire specială pentru desfășurarea de ședințe de psihoterapie: asistenți sociali, consultanți profesioniști autorizați.

https://blog.cognifit.com/ru/
loading...

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here