Terapia preventiva si curativa in caz de constipatie. Recomandari si contraindicatii.

0
425

Terapia preventiva si curativa in caz de constipatie. Recomandari si contraindicatii.

Tratamentul preventiv ca şi cel curativ are mare importanţă în profilaxia bolilor secundare ce se pot dezvolta pe fondul constipaţiei, astfel:
• se creşte cantitatea de lichide consumate;
• se creşte cantitatea de fibre vegetale. Hrana bogată în fibre vegetale, fructele, legumele, pâinea integrală pot ajuta la prevenireaş dar şi la rezolvarea formelor cronice;
• asigurarea unui ritm regulat al meselor. Din moment ce mâncatul este un stimulent natural al sistemului digestiv, mâncatul la ore fixe va determina scaune regulate;
• masa de dimineaţă este foarte importantă chiar dacă se reduce la o lingură de gem şi un pahar cu apă;
• se va mânca încet şi se va mesteca bine. Se vor lua 5-6 mese pe zi. Este obligatoriu ca cel puţin la una sau doua mese să nu lipsească legumele şi fructele crude. Fructele se vor consuma şi între mese;
• activitatea fizică tonifică musculatura, activează respiraţia şi circulaţia astfel că se produce o activare specială a musculaturii intestinale;
• învaţă să mergi la WC atunci când simţi nevoia!
Alimentele care facilitează mişcările intestinale:
 legumele şi fructele dulci crude (cireşe, căpşiuni, dude, mere, pere, strugurii albi), fructele uscate, pâinea din tărâţe.
• Tărâtele dau rezultate foarte bune în tratarea constipatiei.
• Tărâţele nu sunt afectate de sucurile peptice, nu constituie o sursă mare de calorii şi cresc semnificativ motilitatea intestinală;
 cerealele: hrişcă, orz, ovăz;
 carnea cu conţinut mare de ţesut conjunctiv;
 produsele afumate, heringi,
 băuturile nealcoolice (apa minerală, sucurile),
 berea
 alimentele dulci,
 lactatele acidulate: lapte bătut, kefir, iaurt.
Când sunt consumate cantităţi mari de fibre grosiere, producţia de gaze este de două ori mai mare faţă de o dietă obişnuită (cu cantităţi moderate de fibre) şi de cinci ori mai mare faţă de o dietă fin măcinată, omogenă din punct de vedere chimic.
Alimente care inhibă mişcările intestinale:
Produsele care conţin tanin:
– morcovi
mere, gutui,
– coacăze uscate, smochine,
– pâinea albă,
– alimentele „lipicioase” (supe, cereale măcinate fin, în special gris şi orez, brânzeturile),
– ceai negru,
– cacao,
– vin roşu.
În caz  de balonare:
 limitarea alimentelor cu conţinut mare de fibre. Se indică chiar reducerea majoră a lor.
 Sunt interzise alimentele care cresc producţia de gaz, cum ar fi: fasolea uscată, varza, spanacul, măcrişul.
 Sunt de evitat sucurile de mere şi de struguri.

În general se recomandă:
– consumul de fructe: mere, pere, piersici, struguri, prune proaspete sau mai ales uscate, curmale, smochine, alune, nuci – minim 200-300 g/zi;
– consumul de legume precum salată verde, sfeclă roşie, varză, fasole, mazăre, morcovi, ridichi, etc. (după caz: crude, sub formă de salată de crudităţi sau fierte), de exemplu 2 morcovi/zi;
– consumul de tărâţe de grâu înmuiate în prealabil în apă, ceai, sucuri de fructe, lapte, iaurt, etc. Acestea se mai pot folosi şi amestecate cu miere sau încorporate în diverse produse de panificaţie: pâine, covrigei  etc;
Se mai recomandă şi dulciurile concentrate (miere, gem, dulceaţă, lactoză), laptele bătut, chefirul, sucul de mere, zeama de varză.
Se va respecta un orar regulat al meselor.
Sunt recomandate curele de sucuri.
Ierburile, prin proprietăţile lor naturale, pot avea rezultate mai bune pe termen lung decât compuşii extraşi selectiv din preparatele farmaceutice, astfel plantele cu proprietăţi laxative cunoscute sunt:
 seminţele de in,
 cimbru de grădină,
 rădăcina de rubarbă, siminichie,
 cruşinul,
 macrişul sălbatic,
 fructele de soc,
 zeama de varză acră,
 cicoarea etc.
SUNT CONTRAINDICATE
– laptele – dacă are efect constipant ;
– caşul, urda nesărată,
– brânza de vaci proaspată
– pâine albă, prăjită;
– pireurile de morcovi,
– pireul de gutui, gutuile coapte,
– băuturile calde, ciocolata, ceaiul de menta,
– vinul roşu, sucul de afine,
– sucurile de afine sau compotul de afine etc.

loading...

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here